Dansk Kegle Forbund


Dansk Kegle Forbund

 

Stiftet 13. december 1942

 

Medlem af Danmarks Idrætsforbund og

World Ninepin Bowling Association/Federation

Internationale des Quilleurs (WNBA/FIQ)

 

Love

 

Formål

§1

Dansk Kegle Forbund (D.Ke.F.) er hovedorganisation for keglesporten i Danmark. Dets formål er at virke for keglesportens fremme og at varetage dansk keglesports interesser såvel nationalt som internationalt. Forbundet optræder som fælles organisation over for myndighederne og offentlig­heden.


Hjemsted

§2

Forbundets hjemsted er Idrættens Hus i Brøndby kommune.

 

Medlemskab

§3

Forbundet består af foreninger, der har aktiviteter jf. §1. Høj- og efterskoler, der tilbyder eleverne konkrete idrætslige aktiviteter jf. §1, kan også optages som medlem. Medlemmer i D.Ke.F. (for­ening­er og skoler) kaldes herefter for klubber i disse love medmindre andet specifikt nævnes.

Klubber kan samles i kredse eller aktivitetsgrupper. Optagelse i D.Ke.F. sker ved henvendelse til D.Ke.F.́s sekretariat, hvorefter optagelsesansøgningen behandles i forbundets bestyrelse.

Even­­t­u­­el nægtelse af optagelse kan forelægges for D.Ke.F. ́s årsmøde. Kontingent fastsættes af D.Ke.F.’s årsmøde (herunder 1. års kontingent for nye klubber). 

 

§4

Medlemsklubberne skal til stadighed holde D.Ke.F. ́s sekretariat orienteret om adresse, telefon og e-mail på klubbens formand, kasserer og kontaktperson til D.Ke.F.

D.Ke.F. ‘s bestyrelse fastlæggerprocedure og tidsfrister for klub- og licensregistrering under hensyn­tagen til DIF's procedure for medlemsregistrering.


§5

For at en klub kan optages under D.Ke.F., skal det godtgøres, at klubben har love, hvoraf følgende fremgår:

● Klubbens navn og hjemsted.

● At klubbens formål er at fremme keglesporten. Klubben kan godt have til formål tillige at fremme andre idrætsgrene. Det skal endvidere af lovene fremgå, at keglesporten er repræsenteret i for­ening­ens ledelse, såfremt der i foreningen dyrkes andreidrætsgrene. 

● At det enkelte medlem har direkte adgang til at udøve keglesporten. Det enkelte medlem må således ikkepålægges at skulle gennemgå instruktion eller undervisning i andre idrætsgrene, før adgang til keglesporten (instruktion/aktiviteter) kan opnås.

 

§6

Klubberne samt disses medlemmer er forpligtet til:

● At overholde forbundets love og bestemmelser.

● Vedoffentlige konkurrencer at meddele på deres programmer, propositioner, anmeldelses ­blan­ket­ter og/eller andre officielle dokumenter, at de er tilsluttet D.Ke.F. og Danmarks Idrætsfor­bund.

 

§7

Individuelt medlemskab under Dansk Kegle Forbund.

Enkeltpersoner kan blive optaget som medlemmer under Dansk Kegle Forbund. Ansøgning om medlemskab behandles af bestyrelsen. Kontingentet for medlemskabet fastsættes på årsmødet.

Medlemskabet giver medlemmet mulighed for at deltage i de under Dansk Kegle Forbunds tilhørende organer.

Gruppen af enkeltmedlemmer kan på årsmødet repræsenteres af 2 personer.

Endvidere giver det muligheden for at deltage i aktiviteter, der udbydes under Dansk Kegle Forbund. Medlemskabet giver ikke adgang til deltagelse i den almindelige klubturnering.


Forbundets organer

§8

D.Ke.F. ́s opgaver varetages af:

·     Årsmødet

·     Bestyrelsen (BE)

·     Turneringsudvalg (TU)

·     Eliteudvalg (EU)

·     Lov-, Ordens- og Amatørudvalget (LOA)

·     Arbejdsgrupper (AG)

Kun medlemmer af klubber tilsluttet D.Ke.F. eller personer der er medlem under D.Ke.F kan vælges til forbundets organer.

Bestyrelsen og alle udvalg udfærdiger referater og sender referatet til kontoret snarest muligt efterafholdt møde.


Årsmøde

§9

Årsmødet er forbundets højeste myndighed.

Årsmødet afholdes hvert år i april eller maj måned og kan strække sig over to dage. Årsmødet ind­kal­des af bestyrelsen med mindst 6 ugers varsel ved skriftlig meddelelse til klubberne.

Indkaldelsen skal indeholdeoplysning om, hvor mange repræsentanter klubben har ret til at stille med. Klubberne skal senest 3 uger før årsmødet indsende en fortegnelse over deres repræsentant(er).

Klubberne kan ved forfald sendesubstitut for de(n) anmeldte repræsentant(er).

Medlemmer af D.Ke.F. ‘s bestyrelse kan ikke samtidig være klubrepræsentant.

Årsmødet er beslutningsdygtigtmed det antal repræsentanter, der møder.

Årsmødet ledes af en af forsamlingen valgt dirigent. Denne afgør med bindende virkning alle spørgs­mål angående behandlings- og afstemningsmåde.

I årsmødet deltager medlemmer af forbundets organer, samt gæster som bestyrelsen måtte ønske at invitere.

 

§10

Ekstraordinært årsmøde afholdes, når et flertal ibestyrelsen finder anledning hertil, eller når mindst 50% af klubberne forlanger dette. Indkaldelsen skal ske med senest 14 dage efter en begæringsmodtagelse. Ekstraordinært årsmøde afholdes med 3 ugers varsel.

 

§11

Stemmeberettiget på årsmødet erklubbernes anmeldte repræsentanter og medlemmerne af

D.Ke.F.‘ s bestyrelse.

Hver klub har to repræsentanter.

Har en klub ikke rettidigt indberettet sit medlemstal jf. §4, samt indbetalt kontingent til D.Ke.F., skal D.Ke.F. ‘s bestyrelse fratage klubbens repræsentanter stemmeret på årsmødet.
D.Ke.F. ‘s bestyrelse skal fratage klubberne deres repræsentant(er)s stemmeret på årsmødet, såfremt klubberne ikke rettidigt har anmeldt deres deltager/deltagere.

Beslutning tages ved simpelt flertal, jf. dog § 19 og § 20. Stemmeret kan kun udøves personligt.

 

§12

A.    På det ordinære årsmøde skal mindst foretages:

B.    Valg af dirigent.

C.   Valg af stemmeudvalg.

D.   Bestyrelsen aflægger beretning i henhold til §15, og disse sættes til afstemning.

E.    Bestyrelsen aflægger regnskab for det senest afslutte de regnskabsår.

F.    Forbundets planer præsenteres.

G.   Indkomne forslag diskuteres og eventuelle ændringsforslag udformes. Forslag sættes til afstemning.

H.   Bestyrelsen præsenterer det kommende års budgetforslag.

I.      Vedtagelse af klubbernes og personernes kontingent for det følgende år, i henhold til budgetforslag.

J.     Valg i henhold til §13.

K.    Eventuelt.

Bestyrelsen kan som et led i årsmødet før afstemning iværksætte en mere dybdegående bearbejdning af punkterne C-H, eventuelt i åbne fora. Dagsordenen kan suppleres med andet indhold, der ikke forudsættes behandlet af årsmødet.

Forslag, der ønskes behandlet på det ordinære årsmøde, skal være D.Ke.F. i hænde senest den 15. februar. Forslag kan være enten konkrete lovforslag eller beslutningsforslag. Forslagsret har bestyrelsen og klubberne.

Forbundets regnskabsår løber fra1. januar til 31. december.

 

Valg af bestyrelse og udvalg

§13

Bestyrelsen består af:

Formand                                                                       Vælgeslige år

Næstformand                                                                Vælges ulige år

2. Næstformand                                                            Vælges ulige år

Bestyrelsesmedlem                                                        Vælgeslige år

Bestyrelsesmedlem                                                        Vælgeslige år

Bestyrelsesmedlem                                                        Vælges ulige år

Bestyrelsesmedlem                                                        Vælges ulige år

I tilfælde af vakancekonstituerer bestyrelsen sig selv eller der indkaldes til ekstraordinærtårsmøde.

·       Hvis formandsposten trækker sig, er det næstformanden der er konstitueret formand indtil næste årsmøde, hvis der er mere end 6 måneder til næste ordinære årsmødet indkaldes der til ekstraordinærtårsmøde.

·      Hvis et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer trækker sig, fordeler bestyrelsen opgaverne imellem sig. Bestyrelsen kan også vælge at indkalde til ekstraordinært årsmøde.

Den daglige ledelse i D.Ke.F. forestås af bestyrelsen. Bestyrelsen fordeler ansvarsområder i henhold til forretningsordenen.

 

Lov-, Ordens-og Amatørudvalget

Formand                                                                        Vælgeslige år

Udvalgsmedlem                                                              Vælges ulige år

Udvalgsmedlem                                                              Vælges ulige år

Suppleant                                                                      Vælgeslige år                                                                                                                 

Turneringsudvalg

Udvalgsmedlem                                                             Vælgeslige år

Udvalgsmedlem                                                             Vælges ulige år

Udvalgsmedlem                                                             Vælgeslige år

Udvalgsmedlem                                                             Vælges ulige år

Udvalgsmedlem                                                             Vælgeslige år

Udvalgsmedlem                                                             Vælges ulige år

Udvalgsmedlem                                                             Vælgeslige år

 

Eliteudvalg

Formand                                                                        Vælges ulige år

Udvalgsmedlem                                                              Vælgeslige år

Udvalgsmedlem                                                              Vælges ulige år

Bestyrelsen og udvalgsmedlemmer vælges for to år. Turneringsudvalget konstituerer sig selv.

Der vælges revisor/revisionsfirma, der opfylder de af Danmarks Idrætsforbund fastsatte kriterier.

Revisor/revisionsfirma vælges for et år ad gangen.

 

§14

Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden eller næstformanden.
Der afholdes mindst fire årlige bestyrelsesmøder, samt når mindst tre af bestyrelsesmedlemmerne ønsker det.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig når et flertal af bestyrelsesmedlemmer er tilstede.

I tilfælde af stemmelighed på bestyrelsesmøderne, er formandens stemmeafgørende. Ved fravær af formanden, er næstformandens stemme afgørende.
Formanden er ordstyrer ved bestyrelsesmøderne. Ved fravær af formanden, er næstformanden ordstyrer.


§15
Bestyrelsens overordnede opgave er at føre tilsyn med, at årsmødets beslutninger gennemføres.


§16

Forbundet tegnes af formanden og de 2 næstformænd. Bestyrelsen vedtager en forretningsorden for administration.

 

Kredse/aktivitetsgrupper

§17

D.Ke.F. ́s medlemmer (klubber)kan organisere sig i kredse eller aktivitetsgrupper. Klubberne afgør selv, hvilke klubber som er omfattet af kreds- og aktivitetsgrænserne. Kredsene/aktivitetsgrupperne kan selv eller i samarbejde med andrekredse/aktivitetsgrupper afholde lokale stævner.

Ansøgning om afholdelse af åbnestævner og optagelse på D.Ke.F.  ́s aktivitetskalender skal ske senest 15. marts. Ingen arrangør må afholde keglearrangementer på dage, hvor danmarksmester­skaberne afholdes.

Kredsene/aktivitetsgrupperne afgør selv deres organisationsform. Kredsene/aktivitetsgrupperne kan søge om tilskud til sine aktiviteter i D.Ke.F. Ansøgninger skal være forbundet i hændesenest 1. september.

Kredsene/aktivitetsgrupperne kan søge om bistand til sit arbejde og sine arrangementer fra D.Ke.F. ́s administration. Kredsene/aktivitetsgrupperne skal være tilmeldt til D.Ke.F. ́s kontor med oplysning om, hvem der tegner kredsen/aktivitetsgruppen. Denne registrering skal finde sted hvert år pr.1. januar.


Udmeldelse/eksklusion

§18

Såfremt en klub ønsker at udmelde sig af D.Ke.F., skal dette ske skriftligt til D.Ke.F. ́s sekretariat med mindst 30 dages varsel, og den pågældende klub skal have betalt kontingent til forbundet til og med den 31. december det pågældende år, hvorfra udmeldelsen har virkning. Udmeldelsen bekræftes skriftligt af D.Ke.F. ́s sekretariat.

D.Ke.F. ́s bestyrelse kan ekskludere klubber, hvis de tilsidesætter forbundets love, såfremt der ikke er betalt kontingent, eller hvis der er restance med anden gæld til forbundet.

Den ekskluderede klub skal, inden D.Ke.F. ́s bestyrelse træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar og kan endvidere kræve, at spørgsmålet om eksklusion afgøres på det førstkommende ordinære årsmøde. Kræves dette, skal det fremgå som et selvstændigt punkt på dagsordenen. Klubben, der ønskes ekskluderet, skalindkaldes særskilt til årsmødet med en uges varsel samt gives lejlighed til at tale under punktet.

Årsmødet træffer beslutning om eksklusion med kvalificeret flertal (2/3 del) af de fremmødte repræsentanter. Repræsentanter for den ekskluderede klub skal forlade årsmødet straks eftereksklusionens vedtagelse.

 

Lovændringer

§19

Ændringer i Dansk Kegle Forbunds love kan kun ske på etårsmøde og med mindst to tredjedele af de tilstedeværende stemmer.

Ændringer i de øvrige bestemmelser sker med simpelt flertal.

 

Ophævelse

§20

D.Ke.F. kan ikke ophæves, så længe 5 medlemsklubber udtaler sig for dets beståen. Såfremt forbundet ophæves, skal dets aktiver tilfalde Danmarks Idrætsforbund.


Dansk Kegle Forbund

Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby
Telefon: 43 26 23 46
Mail: ninepin@kegler.dk

Følg os